Oavsett om du har konst som fritidssysselsättning eller som din huvudsyssla vill du förmodligen sälja din konst. Om du inte har koll på hur du ska gå tillväga för att sälja din konst finns det några bra tips som du kan testa. Att ha en webbplats där du visar upp din konst och som hjälper dig nå ut till människor är en väldigt bra bas att ha när du ska sälja. Om du inte vet hur du ska bygga en bra webbplats som gillas av sökmotorerna är det bästa att ta hjälp av proffs som vet hur en webbplats ska byggas. Du kan anlita en designbyrå i Göteborg om du vill samarbeta med riktiga proffs. Du kan få hjälp med UX-design, branding och varumärkesprofilering, social media marketing och webbdesign. Du kan välja mellan olika lösningar. Att lägga ner tid, energi och pengar på din webbplats kommer med största sannolikhet att löna sig. Att anlita en extern part ska du se som en investering för framtiden.

Gå med i nätverk och organisationer

Du kan förutom att bygga upp en webbplats gå med i ett nätverk. Att gå med i ett forum eller i någon organisation för konstnärer kan vara lönsamt. Du kan bland annat lära känna andra konstnärer i branschen men också få möjlighet att delta på olika utställningar som gruppen eller organisationen ordnar. Det är ett utmärkt sätt att även möta andra konstintresserade som vill köpa konst. Du kan även se det som bra tillfällen att utbyta tankar och idéer med andra konstnärer som kan vara gynnsamt när du ska skapa nya konstföremål.

Visa upp din konst på olika ställen

Det är väldigt svårt att lyckas i konstnärsbranschen om du inte visar upp dig på något sätt. Om du inte arbetar aktivt för att sälja din konst kommer du med största sannolikhet inte att få något sålt heller. Genom att jobba på en bra digital närvaro kan du nå en större mängd människor. Då når du människor som kanske aldrig skulle gå på en konstutställning. På auktioner kan du även sälja dina alster och visa upp kvaliteten på din konst. Sociala medier kan vara ett bra ställe att finnas och synas på. Sociala medier är utbrett och många använder dem dagligen. På Instagram kan du lägga ut bilder på din konst, vilket kan vara lönsamt. Det går även att annonsera på olika sociala medier om du har budget för det.

Hitta din målgrupp

Att försöka ringa in en målgrupp för din konst kan vara en fördel för då vet du på ett ungefär vilka du ska sikta in dig på att nå ut till. För att intressera en bredare massa kan det vara värt att göra olika storlekar på målningarna och göra skulpturer för att bredda konstnärskundgruppen.